tisdag 2 februari 2021

Näringsinnehållet per portion i ekologiska glutenfria livsmedelsprodukter

Det är viktigt att äta en viss mängd fibrer varje dag eller ett par dagar i veckan för att få en platt och fin mage och till frukost i morse åt jag frukt med lite nykokt ekologisk quinoa som jag hade blötlagt innan ca ett dygn.

Har gjort en egen uträkning i Excel, där jag sammanställt näringstätheten för några av de glutenfria favoritprodukterna jag brukar äta, t ex 1 dl okokt quinoa ger ca 3 dl kokt quinoa och 1 dl okokt quinoa väger ca 80 gram.  

Så t ex 1 dl okokt quinoa (3 dl kokt) innehåller enligt min uträkning 280 kcal, 5 g fett, 46 g kolhydrater, 6 g fiber och 11 g protein, medan 1 dl okokta glutenfria havregryn innehåller 127 kcal, 2 fett, 20 g kolhydrater, 4 g fiber och 5 g protein. 

Av produkterna glutenfria havregryn, quinoa, råris och röda linser innehåller (per 1 dl okokt produkt) havregryn minst andel kalorier, kolhydrater, fiber och protein, medan råriset innehåller mest kalorier och kolhydrater, varav röda linser är nyttigast med låg andel kalorier och kolhydrater samt mest fiber och protein. 

Eftersom samtliga produkter innehåller kolhydrater och energi och är mättande, äter jag inte mer än två portioner per dag, fördelat på frukost och middag, äter dem främst för fiberinnehållet och är alltid noggrann att blötlägga produkterna innan tillagning!  

Får se vad ska äta ikväll, kanske blir lite vitkål med bönor eller kokta linser och imorn blir det cardio. Nedan är en liten sammanställning av innehållet i de glutenfria produkterna: 

1 dl okokt produkt motsvarar i gram:

35 g glutenfria havregryn ger = 127 kcal, 2 g fett, 20 g kolhydrater, 4 g fiber, 5 g protein 

80 g quinoa = 280 kcal, 5 g fett, 46 g kolhydrater, 6 g fiber, 11 g protein 

90 g råris = 315 kcal, 3 g fett, 65 g kolhydrater, 5 g fiber, 8 g protein 

90 g röda linser = 275 kcal, 1 g fett, 39 g kolhydrater, 16 g fiber, 19 g fett