lördag 16 september 2017

Lördagsmiddag med ett glas vin 🍁

Jag har tre tjocka pÀrmar hemma fulla med en massa recept och jag skulle faktiskt kunna samla pÄ mig Ànnu fler som jag ska anvÀnda nÀr jag bildar familj. Har sedan i gymnasiet klippt ur recepten frÄn tidningar samt fÄtt en massa recept frÄn min fina mamma. I datorn har jag samlat och sorterat alla mina matlagningsrecept i ett exceldokument, sÄ att jag lÀtt kan hitta dem! HÀr Àr receptet till min mammas enkla och supergoda Filé Provencale:

500 g flÀskfilé
200 g fÀrska champinjoner
Olja
1 krm salt
1 krm svartpeppar
2 msk dijonsenap
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 dl hackad fÀrsk persilja
3 dl matlagningsgrÀdde
NĂ„gra droppar soja 

SkÀr filén i 2 cm tjocka skivor. Skölj och skiva champinjonerna. Bryn köttet i olja i en stekgryta. Ta upp det. Bryn champinjonerna. LÀgg i köttet. TillsÀtt salt, peppar, senap, vitlök, persilja och matlagningsgrÀdde. LÄt koka ihop i 5 min. Servera med kokt ris eller klyftpotatis och en sallad!